torstai 22. marraskuuta 2012

VIESTI KULKEE - KUSTI POLKEE JA SÄHKÖPOSTI LAULAA

Kyläkäynneillä olemme keskustelleet paljon viestinnästä. Kylillä on monenlaista sisäistä viestintää ja jonkin verran sieltä myös ulospäin. Haaste sekä kyläläisille, että kylän ulkopuolisille on yhteinen: Miten tavoittaa oma kohderyhmä? Miten saada oma ääni kuuluviin? Eikä siinä vielä kaikki: Miten saada kohderyhmässä toimintaa aikaiseksi.

Sanotaan, että viestintä on tehonnut kun vastaanottajassa on tapahtunut haluttu reaktio. Saatu vastaus kysymykseen, ilmoittautuminen tilaisuuteen jne. Viestintää suunniteltaessa onkin hyvä miettiä ihan omakohtaisestikin, mikä sinut saa innostumaan? Mikä herättäisi sinun mielenkiintosi? Ajatteletko samoin kuin kohteesi? Hyvä viesti voi olla visuaalisesti hyvännäköinen ja värikäs, ärsyttävä, huumorilla höystetty... Tai sitten yksinkertaisesti niin asiantunteva ja vaikuttava, että... Uskot kaiken ja ryhdyt heti toimeen. Hyvin toteutettu viestintä on vastaanottajansa näköistä, se on ymmärrettävää, eikä sisällä kapulakieltä (kuka sitä edes oikeasti tarvitsee) ja viesti toimitetaan vastaanottajalle parhaiten sopivan kanavan kautta (tässä kohtaa tulee jo valinnan vaikeus). 

Keuruun kylillä viestitään: tapahtumista ja tilaisuuksista, kerrotaan tarinoita kylistä ja kyläläisistä, infotaan ajankohtaisista asioista, kutsutaan retkille ja kokouksiin, julkaistaan mielipiteitä ja otetaan kantaa, tiedotetaan toimintasuunnitelmista ja tarinoidaan teemoittain vaikka joulusta tai juhannuksesta.. Monenlaisia juttuja on siis kerrottavana. Viestintävälineitä käytetään puhelinta (soitto, tekstari), sähköpostia, kotisivuja, facebookia, info-/kylätauluja, paperitiedotteita, kylälehtiä, paikallislehteä ja puskapuhelinta. Mikä näistä tavoittaisi sinut parhaiten?

Kylien viestintää tuetaan ja kehitetään projektimme aikana. Yksi esimerkki kehitystyöstä on tänä iltana pidettävä Viestintäilta, jonne on ilmoittautunut useammalta eri kylältä edustajia kuulemaan yhdistysten viestinnästä (viestintäsuunitelman tekeminen, sisäinen ja ulkoinen viestintä, kohderyhmät, välineet ja lehdistötiedote). Samoin kuulemme miten uutiskynnys ylitetään mediassa ja miten yhdistys tiedottaa tehokkaasti.Ilta on rakennettu yhteistyössä Jyväsriihen Viestinnästä voimaa -hankkeen Hanna Luoman kanssa. Kiitokset Hannalle! Hienoa, että paikalla ovat tulossa myös Suur-Keuruun sanomien edustajat sekä JAPA ry:n Paula Wilkman.

Mielenkiintoista iltaa odotellessa!

terveisin
Kirsi projektinvetäjä

www.keuruunkylat.fi









Kuvassa Kyläseura Jukojärven Veikot ry:n julkaisema kylälehti Kaiun Korva. Kaiun Korva sekä Pihlajaveden Aisapuu ja Etelä-Keuruun Kyläluuta -lehdet on palkittu Keuruun kaupungin Kulttuuritoimen erityishuomionosoituksella v. 2011. Perusteena historian tallentamisen tärkeys, tapahtumista kertominen ja yhteyden pitäminen sekä nykyisiin että entisiin kyläläisiin.