(Saat kaavion suuremmaksi klikkaamalla).
Maaseutuyrittäjyys kehittyy ja uudistuu. Tulevaisuudessa kylillä voivat hyvinkin lisääntyä maaseutu-/maatilamatkailuun, virkistystoimintaan (hiljaisuuteen ja rauhoittumiseen), puhtaiden paikallisten elintarvikkeiden kasvattamiseen ja valmistamiseen erikoistuvat yritykset. Suomalaista kulttuuria ja perinnettä (mm. luonnonantimet; marjastus, kalastus, metsästys, ruuanlaitto, saunanlämmitys, lumityöt, avantouinti ynnä muu; oma arkemme = toisen eksotiikka) voidaan markkinoida niin oman maan kuin kansainvälisillekin vieraille liiketoiminta-ajatuksella. Puhtaus, tila ja hiljaisuus ovat meille monelle suomalaiselle itsestäänselvyyksiä, mutta mainituissa tekijöissä piilee maaseutumarkkinoinnin vahvuus. Maailmalla on paljon paikkoja joissa näistä tekijöistä ei nautita päivittäin - tuskin koskaan.
Nopeiden ja varmojen tietoliikenneyhteyksien mahdollisuus houkuttelee maaseudulle uusia asukkaita ja yrittäjiä. Erilaisia palveluita voidaan tarjota kotoa käsin vaikkapa eri puolille maapalloa. Samalla voidaan hyödyntää edullisempaa asumista ja nauttia viihtyisästä ympäristöstä. Monenlaiset tietotekniikan vaatimat palvelin- ja palvelukeskukset voivat löytää turvallisen ja vakaan sijaintipaikan maaseudulta. Suomi voisi osaamisensa puolesta olla edellä kävijä ja suunnannäyttäjä koko maan kattavan varman ja tehokkaan tietoverkon rakentamisessa. Siinäpä olisi vientiartikkelia kerrakseen myös moneen muuhun harvaanasuttuun maahan!
Perinteiset, maaseudulle tutut yrittäjyyden muodot nousivat kärkeen kylien tämän hetkisestä elinkeinotoiminnasta kysyttäessä. Kylillä toimii edelleen pääosin maanviljelyyn, karjankasvatukseen, metsä- tai koneurakointiin ja hevostilojen toimintaan erikoistuneita yrityksiä:
"Jokin muu tuote tai palvelu" nimettiin mm. seuraavasti: perhepäivähoito, kioski kesäisin, Laser Ronkainen, Iso Kirja, leipomo ja siivous.
Entä minkälaisia oman kylän palveluita tai tuotteita kyläläiset itse olisivat valmiina käyttämään? Monivalintakysymyksessä saattoi valita kolme omasta mielestä tärkeintä vaihtoehtoa. Kyläkauppa/monitoimipiste nousi ykköseksi 15% äänimäärällä. ajatus suoramyyntipisteestä sai 12 % ja kirpputori/myynti- ja kierrätyspiste 11 % ääntä. Nämä mainitut toiminnot voisivat hyvin toimia kaikki saman katon alla!
Vastaus "Jokin muu": Autokorjaamo.
Oman kylän palvelujen kehittäminen vaatii uudistumiskykyä (opitaan pois vanhasta), ideoidaan uutta ja toisaalta sitoudutaan käyttämään sitä mitä on luotu. Toisin sanoen; kannetaan yhteisvastuuta yhdessä rakennettujen toimintojen ylläpitämiseen.
Jonkinlainen osuuskuntamalli voisi toimia hyvinkin toimia kylällä. Osuuskuntatoiminnan kautta voitaisiin toteuttaa useat palvelut. Vaihtoehtoa kannattaa ainakin selvittää ja tutkia.
Eräs kyselyyn vastanneista kyläläisistä vastasi kysymykseen "Parasta omalla kylällä on", että "ON EDULLISTA ASUA VANHASSA TALOSSA JA TYÖKIN ON AIVAN VIERESSÄ". Ehkä joskus saamme kuulla tarkemminkin mitä hän tekee ja mitä hän ajattelee työnteosta oman kodin lähellä, kylässä.
Elinkeinotoiminta ja yrittäminen kylässä sai vahvan roolin kyselyssä. Tämä otetaan huomioon Kylävoimaa-projektin edetessä, sillä mahdollisuus työntekoon ja parempi työllisyys - jos mikä - on omiaan tukemaan koko Keuruun alueen elinvoimaisuutta.
Terveisin
Kirsi, projektinvetäjä
kirsi.heiskanen@keuruu.fi
p. 040 717 5370